20 Ιουνίου 2007

«Με συσπείρωση της τοπικής κοινωνίας το έργο του πετρελαιαγωγού μπορεί να αποτραπεί»


«Το ζήτημα του πετρελαιαγωγού αρχίζει τώρα, είναι σε μηδενική βάση κι έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί από όλους τους φορείς», δήλωσαν τα μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών ενάντια στον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, χαρακτηρίζοντας το έργο ως μία «καταστροφική επένδυση» για το περιβάλλον και την οικονομία της περιοχής. Παράλληλα, απηύθυναν κάλεσμα σε όσους πολίτες είτε είναι αντίθετοι στον αγωγό είτε απλώς διατηρούν τις αμφιβολίες τους για το κατά πόσο θα είναι μία θετική επένδυση για τον τόπο μας.
Στην πρώτη, επίσημη παρουσία της Πρωτοβουλίας Πολιτών εναντίον της κατασκευής του Αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, που μετρά δύο μήνες «ζωής» και έντονης δράσης, αναπτύχθηκαν συγκεκριμένες θέσεις και επιχειρήματα και δόθηκε το στίγμα για την από εδώ και πέρα πορεία της.

«Τίποτα δεν έχει τελειώσει»

Για το θέμα του πετρελαιαγωγού, έχει ακουστεί πολλές φορές η άποψη, ακόμη κι από όσους δεν ανήκουν κατ’ ανάγκη στους υποστηρικτές του, ότι «δεν μπορεί πλέον να γίνει τίποτα, καθώς πρόκειται για πολιτική συμφωνία μεταξύ τριών χωρών». Πάνω σ’ αυτό, η Πρωτοβουλία Πολιτών έχει σαφή θέση.
«Πιστεύουμε ότι το ζήτημα του αγωγού αρχίζει τώρα. Είναι σε μηδενική βάση κι έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί από όλους τους φορείς. Τίποτε δεν έχει λήξει, δεν είναι αργά, όλα τώρα αρχίζουν. Καλούμε όλους τους πολίτες να αντιμετωπίσουν από μηδενική βάση το ζήτημα του αγωγού. Να πλαισιώσουν την επιτροπή ενάντια στον πετρελαιαγωγό και να αποδείξουν για μία ακόμη φορά ότι οι Εβρίτες και οι Εβρίτισσες, όταν ενωθούν, μπορούν κι έχουν τη δύναμη να αποτρέψουν σχέδια που επιβουλεύονται το μέλλον των παιδιών τους και της περιοχής», τόνισε ο γεωλόγος και μέλος της Πρωτοβουλίας Χρήστος Λαζόπουλος.
Από την πλευρά του, ο εκπαιδευτικός και μέλος της Πρωτοβουλίας Γιάννης Κοντακίδης, αναφέρθηκε στο παράδειγμα του πυρηνικού εργοστασίου της Αυστρίας, το οποίο εάν και είχε κατασκευαστεί, λίγο πριν πάρουν μπροστά οι μηχανές του για πρώτη φορά, δεν λειτούργησε ποτέ, λόγω έντονων αντιδράσεων των κατοίκων.
«Υπάρχει ένα σκεπτικό σύμφωνα με το οποίο, αυτή την στιγμή, τα πράγματα έχουν πάρει τον δρόμο τους, μέσα από μεγάλες δυνάμεις και μεγάλα συμφέροντα. Η πρακτική έχει αποδείξει ότι υπάρχουν και περιπτώσεις που αντίστοιχες δράσεις, όπως ένα πυρηνικό εργοστάσιο στα σύνορα της Αυστρίας, λίγο πριν εγκαινιαστεί, σταμάτησε, όταν ο κόσμος στήθηκε γύρω από αυτό, σχηματίζοντας μια ανθρώπινη ζώνη, από την οποία αρνούνταν να φύγει και κατάφερε να σταματήσει ένα τέτοιο έργο».

«Η λειτουργία του αγωγού θα υποβαθμίσει το περιβάλλον»

Σύμφωνα με τον κ. Λαζόπουλο, κανένας πολιτικός ή πολίτης πλέον δεν δικαιολογείται να επικαλείται το επιχείρημα της αδυναμίας ή έλλειψης ενημέρωσης, για να αποφεύγει την καθαρή τοποθέτηση απέναντι στο έργο του αγωγού. «Αποδείχτηκε ότι στοιχεία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις υπήρχαν και θα υπάρχουν και θα μπορούσαν εύκολα να αναδειχθούν και να ενημερωθεί η κοινωνία της περιοχής μας, απλώς κάποιοι προτίμησαν να τα αποκρύπτουν, να τα αποσιωπούν, με κύριο στόχο οι πολίτες να μείνουν ανενημέρωτοι, ώστε να αποτελέσουν εύκολη λεία στην εκστρατεία παραπληροφόρησης, που παρουσίασε και παρουσιάζει τον αγωγό ως την πανάκεια για την περιοχή και τη χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο επίκουρος καθηγητής Βιοχημείας του Δ.Π.Θ. και μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών Γιάννης Τέντες, τόνισε ότι παρέχουμε το έδαφος μας με καθεστώς «δουλείας» για τη διέλευση του αγωγού και δεν έχουμε κανένα δικαίωμα στις αποφάσεις για τη λειτουργία του. Σε ό,τι αφορά τις 500 θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης, εκτίμησε ότι θα μειωθούν στις 200 θέσεις περίπου, όσο θα λειτουργεί ο αγωγός, ενώ δεν έχει αναφερθεί τίποτα μέχρι στιγμής σχετικά με τις παράλληλες επενδυτικές δραστηριότητες γύρω από τον αγωγό, ή τον αναμενόμενο κύκλο εργασιών που θα αναπτυχθούν σε σχέση με αυτόν.
Ο κ. Τέντες υπογράμμισε ακόμη ότι η λειτουργία του αγωγού θα υποβαθμίσει το περιβάλλον, με τραγικό επακόλουθο την υποβάθμιση μιας σειράς από επαγγέλματα που έχουν σαν πηγή εισοδήματος το περιβάλλον είτε άμεσα είτε έμμεσα. Επισήμανε δε ότι το έργο έχει ημερομηνία λήξης, με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία της περιοχής, όταν τελικά εγκαταλειφθεί. «Η εγκατάσταση του αγωγού αποφασίστηκε και μεθοδεύτηκε ερήμην της τοπικής κοινωνίας από ανθρώπους και συμφέροντα έξω από τα καθ’ ημάς. Σε άλλες εποχές, θα τους λέγαμε Μεγάλες Δυνάμεις και ξένα συμφέροντα», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Δράσεις της Πρωτοβουλίας Πολιτών ενάντια στον πετρελαιαγωγό

Η οικονομολόγος και μέλος της Πρωτοβουλίας Ευαγγελία Τσέκη αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις δράσεις που προγραμματίζονται από εδώ και στο εξής. Αυτή την Πέμπτη και Παρασκευή, στον δημοτικό θερινό κινηματογράφο «Φλοίσβο», θα προβληθεί το βραβευμένο ντοκιμαντέρ για το Δέλτα του Νίγηρα, σε μία προσπάθεια να δει το κοινό της πόλης τις επιπτώσεις που έχει ένας πετρελαιαγωγός στο Νίγηρα. Το ίδιο ντοκιμαντέρ θα προβληθεί και στη Σαμοθράκη αυτό το Σαββατοκύριακο. Επίσης, η Πρωτοβουλία Πολιτών θα πραγματοποιήσει παρέμβαση στο δημοσιογραφικό συνέδριο, αλλά και σε άλλα συνέδρια, ημερίδες και φεστιβάλ.
Παράλληλα, αυτή την περίοδο, προβάλλεται ένα οκτάλεπτο ντοκιμαντέρ από το Euronews, πέντε φορές την ημέρα, το οποίο συνδέει τον αγωγό με την ευρύτερη κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για την ενέργεια. Η Πρωτοβουλία Πολιτών συγκεντρώνει υπογραφές στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.petitionthem.com/?sect=detail& pet=3843, ενώ βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας μίας δικής της ιστοσελίδας στο διαδίκτυο. Τέλος, ετοιμάζει για τον Σεπτέμβριο μία ημερίδα, στην οποία θα συμμετέχουν επιστήμονες και από το εξωτερικό, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Δεν αντιλαμβάνομαι τις πλήρως τις αντιρρήσεις για το συγκεκριμμένο έργο. Οποιαδήποτε οικονομική, πόσο δε μάλλον βιομηχανική, δραστηριότητα έχει επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον. Και 'βαριές βιομηχανίες' υπάρχουν σε όλες τις ανεπτυγμένες δυτικοευρωπαικές χώρες που είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας. Η πρόκληση λοιπόν δεν είναι να επιτευχθεί η ακύρωση του έργου, αλλά αυτό να γίνει παράλληλα με την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή.