2 Μαΐου 2007

Τοποθέτηση της Νομαρχίας Έβρου

Στο διευρυμένο νομαρχιακό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 29 Απριλίου στο "Θράκη Παλλάς", παρουσία του υπουργού ανάπτυξης κ.Σιούφα με κεντρικό θέμα τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρύπολη, δόθηκε η ευκαιρία στους τοπικούς φορείς να εκφράσουν τις απόψεις τους και να θέσουν ερωτήματα για το συγκεκριμένο έργο. Από το ρεπορτάζ της εφημερίδας "Γνώμη" θα απομονώσω την τοποθέτηση του νομάρχη Έβρου κ. Ζαμπουνίδη:

"Στην τοποθέτησή του ο Νομάρχης Έβρου κ. Νίκος Ζαμπουνίδης παρουσίασε την αποτελούμενη από δέκα βασικά σημεία, σύνοψη των θέσεων της νομαρχίας για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Τα σημεία αυτά είναι:
1. Ο αγωγός ενισχύει τη χώρα και τον Έβρο. [1]
2. Ο νομός επιδιώκει να μεγιστοποιήσει τη συμμετοχή του στον αγωγό. [2]
3. Οι επιπτώσεις του αγωγού στο νομό Έβρου απαιτούν έρευνα και σχεδιασμό διαχείρισης. [3]
4. Η σχεδίαση, η κατασκευή και η λειτουργία του αγωγού οφείλουν να αντιμετωπίζουν τους κινδύνους και να αποτρέπουν απειλές για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον του Έβρου [4]
5. Η νομαρχία και ο νομός θα προχωρήσουν στο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό διαχείρισης του αγωγού για λογαριασμό των τοπικών κοινωνιών του Έβρου. [5]
6. Η νομαρχία και ο νομός θα προετοιμαστούν για να συμβάλουν παραγωγικά στην επιτυχή για το νομό διαμόρφωση της συμφωνίας διέλευσης. [6]
7. Η νομαρχία και ο νομός θα προχωρήσουν σε προγραμματισμό και σχεδιασμό οργανωμένης στήριξης παραλαβής και διαχείρισης του δημόσιου διαλόγου για τον αγωγό στις τοπικές κοινωνίες και τις ενώσεις πολιτών του Έβρου με γενική και ειδική προοπτική διερεύνησης (Foresight) για τον αγωγό. [7]
8. Η Πολιτεία, κεντρική κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση, οφείλουν να προχωρήσουν στον πολιτικό σχεδιασμό, στήριξη του αγωγού στο νομό. [8]
9. Κεντρικοί στόχοι του πολιτικού σχεδιασμού στήριξης του αγωγού στο νομό είναι:
- Η δημιουργία κοινωνικής σύγκλισης σε συγκεκριμένα μέτρα διάχυσης των ωφελημάτων από τη λειτουργία του αγωγού και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των κινδύνων από αυτή και την επίτευξη κοινωνικής συναίνεσης [9]
- Η δημιουργία της μέγιστης δυνατής πολιτικής πλειοψηφίας στη βάση πολιτικών κατευθύνσεων, δεσμεύσεων, όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας του αγωγού και η επίτευξη πολιτικής στήριξης. [10]
10. Η νομαρχία επιδιώκει ο Έβρος με τον αγωγό να γίνει στρατηγικός εταίρος στην ανάπτυξη και να αποτελεί καινοτόμο δύναμη στη Θράκη στην Ευρώπη και στον κόσμο. [11]
Σύμφωνα με τον κ. Ζαμπουνίδη από τώρα και στο εξής οποιοδήποτε στοιχείο προκύπτει σχετικά με τον αγωγό θα δημοσιεύεται είτε αυτό είναι θετικό είτε αρνητικό. [12] Στόχοι της μελέτης που θα καταρτίσει η Νομαρχία Έβρου θα είναι η διερεύνηση, η διεκδίκηση και η συμμετοχή."

Εφόσον ο κ. υπουργός "αρνήθηκε" να δώσει σαφείς απαντήσεις, ας επιχειρήσω να δώσω εγώ. Αν αυτά που θα διαβάσετε σας φαίνονται γενικόλογα και αόριστα, θα έπρεπε να είστε παρόντες στη συνάντηση με τον κ. Σιούφα και θα καταλαβαίνατε τι πραγματικά σημαίνει γενικολογία και ασάφια, από τα λόγια του υπουργού.:
[1]: Πως ένα έργο που θα αποφέρει έσοδα, το πολύ, 20 εκ. στο κράτος το χρόνο, αποτελεί "Έργο Εθνικού Συμφέροντος", τη στιγμή που το δημόσιο έλλειμμα της χώρας βρίσκεται στα 676 εκ. ευρώ για το έτος πρώτο τρίμηνο του 2007, παραμένει ένα ερώτημα προς διερεύνηση. Τα μεγέθη μιλάνε από μόνα τους.
Σχετικό link: http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=798617&lngDtrID=251
[2]: Ας μας εξηγήσει ο κ. Ζαμπουνίδης τι ακριβώς σημαίνει αυτό. Συμμετοχή σε ποιο πράγμα; Στα κέρδη μιας ιδιωτικής εταιρίας; Ας μη ξεχνάει ο νομάρχης ότι τα τέλη διέλευσης του πετρελαίου από τον αγωγό θα κατευθύνονται στην κεντρική διοίκηση του κράτους και κατόπιν αυτό, με αδιευκρίνιστο τρόπο και λογική, θα κατανέμει το μεγαλύτερο μέρος του στους τρεις νομούς της Θράκης (και όχι μόνο στον Έβρο). Όμως πίσω έχει η αχλάδα την ουρά: όταν θα γίνει γνωστό ότι αυτά τα "αντισταθμιστικά οφέλη" θα διατίθενται για υποστηρικτικά του αγωγού έργα και όχι για αναπτυξιακά, τότε θέλω να δω τις αντιδράσεις των "αναπτυξιολόγων" μας...
[3]: ...άρα παραδεχόμαστε καταρχήν ότι θα υπάρχουν επιπτώσεις και προσπαθούμε να δούμε ποιες είναι αυτές και πως θα τις διαχειριστούμε (ενώ στα σοβαρά κράτη της δύσης πρώτα διερευνούν τις πιθανές επιπτώσεις των σχεδίων τους και μετά τα υλοποιούν, το αντίθετο δηλαδή από τις μπανανίες). Και ρωτώ ο αφελής: Θα κάνει ένα έργο κάποια ιδιωτική επιχείρηση και εμείς θα τρέχουμε να συμμαζέψουμε τα ασυμμάζευτα της επιχείρησης αυτής (ενώ θα έπρεπε να το κάνει η ίδια;). Και με τίνος τα λεφτά; Μα με τα δικά μου και τα δικά σου αναβαθμισμένε Εβρίτη (το 'πιασες το υπονοούμενο;)...
[4]: Βλεπείς λοιπόν ότι το έργο κρύβει κινδύνους. Το λένε και οι ίδιοι οι χειροκροτητές του. Τί σημαίνει όμως ανθρωπογενές περιβάλλον; (εάν υποθέσω ότι ξέρουμε τι σημαίνει φυσικό και δε μας νοιάζει απ' ότι φαίνεται...). Να σου θυμίσω φίλε Εβρίτη ότι σε απόσταση αναπνοής από την πόλη σου - ανάμεσα στην Αμφιτρίτη και τη Μαΐστρο - θα χτιστούν δεξαμενές, εν δυνάμει επικίνδυνες, που θα περιέχουν 450.000 τόνους αργό πετρέλαιο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι, αν υποθέσουμε ότι θα τηρηθεί και το τελευταιο κόμμα των περιβαλλοντικών κανονισμών, θα αναγκαστείς να εγκαταλήψεις υποχρεωτικά την κατοικία σου - εάν βρίσκεσαι σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων από τις εγκαταστάσεις αυτές. Αλλά επειδή και εσύ πιστεύεις ότι δεν θα γίνει κάτι τέτοιο τότε μήπως σημαίνει ότι ο νόμος δε θα τηρηθεί τελικά κατά γράμμα; Τότε εάν δεν τηρηθεί σε αυτή την περίπτωση, γιατί να τηρηθεί και στις άλλες παραμέτρους/εγκαταστάσεις του έργου; Ενιαίο δεν θεωρείται ή κάνω λάθος; Άρα...
[5]: Φίλε μου μη τρως το κουτόχορτο. Ο νομός μας δεν έχει κανένα λόγο στη διαχείρηση του έργου. Όταν θα γίνει η παραχώρηση της γης (ελληνικής ακόμη) στην κοινοπραξία και εσύ που είχες αυτό το κομμάτι δεν θα καταλαβαίνεις γιατί δεν πρέπει να ξαναπλησιάσεις κοντά, θα είναι πολύ αργά για να σου επιστραφούν τα κεκτημένα. Ο υπουργός είπε ότι η γη θα ξαναεπιστραφεί στους καλλιεργητές. Αν δεν τηρηθεί αυτή του η δέσμευση, εσύ τι "δεσμεύεσαι" να κάνεις; Τίποτα όπως και τώρα; Κάποιος έχει πει κάποτε ότι "παθαίνουμε ότι μας αξίζει". Αυτό να το θυμάσε...
[6]: Αυτός ο νομάρχης μας τρέφει αυταπάτες ή αυτά του είπανε να λέει; Κύριε νομάρχη:
Αυτή τη στιγμή που τα λες αυτά, συστήνεται εταιρία με έδρα το Λουξεμβούργο για να εκτελέσει και να διαχειριστεί το έργο. Σε έχουνε καλέσει; Σε ρωτήσανε για τους όρους της συμφωνίας; Να σου θυμίσω ότι το 1% του έργου το "κατέχει" το ελληνικό δημόσιο και όχι η νομαρχία Έβρου. Εσύ θα βάλεις την υπογραφή σου στην τελική συμφωνία για τυπικούς λόγους!
[7]: Μια τόσο πολύπλοκη διατύπωση προσπαθεί να κρύψει την πραγματική πρόθεση της τοπικής εξουσίας: Να μη γίνει ουσιαστικός διάλογος και να μην αντιπροσωπευθεί το σύνολο των πολιτών. Σαν πολιτική υπόσχεση μου μοιάζει παρά σαν καθαρή και "αγνή" πρόθεση. Διάλογος ανάμεσα σε υποστηρικτές προβλέπω να γίνει και τίποτα περισσότερο. Ελπίζω να διαψευσθώ.
[8]: Γι' αυτό δεν αμφιβάλλω καθόλου. Εξάλλου τα δύο μεγάλα κόμματα και σχεδόν όλοι οι τοπικοί παράγοντες πανηγυρίζουν για τον αγωγό. Άρα πρέπει και να τον στηρίξουν.
[9]: Αυτό δυστυχώς είναι και το δυσκολότερο κομμάτι της υπόθεσης. Συγνώμη αλλά με τη λογική με την οποία προσπαθούν να προσεγγίσουν την "υπόθεση Αγωγός" οι πολιτικοί μας, να μου επιτρέψουν να μη συνενέσω. Όταν δε με ρωτήσανε για το εάν επιθυμώ να κατασκευαστεί κάτι τέτοιο στην περιοχή μου, παρόλο που τους το ζητούσα, τότε δεν είμαι πρόθυμος να συγκλίνει η άποψή μου. Αλλά η άποψή μου και όσων διαφωνούν με τον αγωγό είναι "επικίνδυνη" και "επιζήμια" για το έθνος. Κάπως έτσι επιχειρούν να μας παγιδέψουν και να στρέψουν τον υπόλοιπο κόσμο εναντίον μας. Μυρίζει "εμφύλιος" και δεν μου το βγάζετε από το μυαλό.
[10]: Και πάλι αυτό είναι αυτονόητος στόχος αλλά και σίγουρη πρακτική, να επιδιώκεις πολιτική συνένεση από τα κόμματα/πολιτικές παρατάξεις που στηρίζουν τον αγωγό. Ο νομάρχης θέλει να βαδίζει σε σίγουρα μονοπάτια... Που καιρός για εκπλήξεις και προβλήματα.
[11]: Πρόσεξες; Γινόμαστε καινοτόμος δύναμη παγκοσμίως!!! Με ποιές προϋποθέσεις άραγε; Με τα ψίχουλα που θα μας στέλνει η κυβέρνηση; (όποια κι αν είναι τότε, μην αμφιβάλεις). Βρε, ας γίνει ο αγωγός και "...όπως θα ακούγεται στα διεθνή χρηματιστήρια το Τόκιο και η Νέα Υόρκη έτσι τώρα θα ακούγεται και η Αλεξανδρούπολη"!! Όποιος βρει ποιος έχει πει αυτό το απίστευτο επιχείρημα για να μας πείσει για τα οφέλη του αγωγού κερδίζει 8 μέρες κατασκήνωση στο Δέλτα του Νίγηρα...
[12]: Λοιπόν κύριε νομάρχη, αυτή είναι μεγάλη κουβέντα και θα ήθελα να μου πεις τι επιπτώσεις θα έχεις ΕΣΥ εάν δεν τηρήσεις αυτές τις δεσμεύσεις σου. Γιατί προβλέπεται να συγκαλύψεις (εσύ και πολλοί άλλοι) τις "εκπλήξεις" που θα μας επιφυλάσσει η τελική συμφωνία του αγωγού. Το βίντεο από τη συνάντηση με τον κ. Σιούφα θα είναι αδιάψευστος μάρτυρας. Οψόμεθα για τις υποσχέσεις σου και αμφιβάλλουμε πολύ για την τήρησή τους.

Εις το επανιδείν

Δεν υπάρχουν σχόλια: