19 Μαρτίου 2007

Ένα βήμα μπροστά για τα μεγάλα ζητήματα του πετρελαιαγωγού

Άρθρο της εφημερίδας "Η ΓΝΩΜΗ"


Η επόμενη ημέρα της υπογραφής της πολιτικής συμφωνίας για την κατασκευή και λειτουργία του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη βρήκε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Έβρου να επιχειρεί μία πρώτη προσέγγιση σε όλα τα ζητήματα που αφορούν στο μείζον αυτό έργο.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Οργάνου, ακούστηκαν διάφοροι προβληματισμοί και προτάσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά θέματα περιβαλλοντικής προστασίας. Ως ιδιαίτερα σημαντική κρίθηκε η απόφαση διάθεσης κονδυλίου ύψους 500 χιλιάδων ευρώ, από τον προϋπολογισμό της Νομαρχίας, για τη σύσταση και λειτουργία ειδικής επιστημονικής ομάδας, η οποία θα παρακολουθεί και θα συμβουλεύει για όλα τα θέματα κατασκευής και μετέπειτα λειτουργίας του πετρελαιαγωγού.

Οι επιστημονικές απόψεις
Τη σημερινή περιβαλλοντική κατάσταση του νομού και τις εκτιμήσεις για την κατάστασή του μετά την κατασκευή του αγωγού, παρουσίασε στην εισήγησή του ο προϊστάμενος του τμήματος Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Έβρου Γιάννης Σιμσερίδης. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, σε ό,τι αφορά τη θάλασσα, παρατηρείται, μεταξύ άλλων υπεραλίευση και αποσάθρωση, ενώ ούτε το αστικό περιβάλλον της περιοχής βρίσκεται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.
Αναφορικά με όσα προβλέπει η πρόδρομη μελέτη για τη δημιουργία λιμανιού στην περιοχή Απαλού – Μαΐστρου, παρατηρείται ένα έντονο πρόβλημα μεταφοράς αιωρούμενων στερεών, με τη διεύθυνση μεταφοράς να είναι από ανατολή προς δύση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολύ έντονα προβλήματα προσχώσεων. Επομένως, εάν όντως κατασκευαστεί λιμάνι στην εν λόγω περιοχή, θα πρέπει να γίνει με πολύ μεγάλη προσοχή. Η εγκατάσταση επεξεργασίας ερμάτων είναι μία πολύ επικίνδυνη δραστηριότητα, σύμφωνα με τον κ. Σιμσερίδη, ο οποίος τόνισε ότι ο μοναδικός τρόπος για να υπάρξει μηδενική ρύπανση είναι να τηρηθούν οι πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Σε ό,τι αφορά τις δεξαμενές αποθήκευσης αργού πετρελαίου, εκτιμάται ότι είναι μία κατάσταση που δεν δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα, εφόσον βέβαια χρησιμοποιηθεί τεχνολογία αιχμής και εφαρμοστούν οι απαιτούμενες προδιαγραφές.
Το διπλό τερματικό φόρτωσης πλοίων και εκφόρτωσης έρματος, είναι μία ασφαλής διαδικασία, όταν τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια οι κανονισμοί λειτουργίας. «Εάν συμβεί ατύχημα εκεί, η καταστροφή θα είναι τεράστια», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Σιμσερίδης. Σχετικά με τον κύριο αγωγό μεταφοράς, τον οποίο η πρόδρομη μελέτη αναφέρει ως υπόγειο αγωγό, δεν εκτιμάται ότι θα υπάρξουν προβλήματα στην επιφάνεια, κρίνεται ωστόσο ως αναγκαία η δημιουργία ενός συστήματος παρακολούθησης τυχόν διαρροών. Επιπτώσεις από την κατασκευή και λειτουργία του έργου, θα υπάρχουν στον τουρισμό, την αλιεία, την απασχόληση, το αστικό περιβάλλον της περιοχής, αλλά θα υπάρχουν και κοινωνικές επιπτώσεις από κερδοσκοπία στη γη και διάφορα τέτοιου είδους ζητήματα.
Όπως τονίστηκε, ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις είναι η αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών. Αυτό σημαίνει, έλεγχο κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου και συνεχή έλεγχο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του.
«Για να αντιμετωπιστεί η επιτήρηση ενός τέτοιου έργου απαιτούνται υπηρεσίες στελεχωμένες, οργανωμένες με μέσα τελευταίας τεχνολογίας και φυσικά, χρήματα.
Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε εργαστήριο στην υπηρεσία για να μπορούμε να ελέγχουμε σχεδόν καθετί, συντάξαμε δύο τεχνικά δελτία, τα οποία κρίθηκαν μεν ως άριστα και εγκρίθηκαν από την Περιφέρεια, αλλά μένουν κολλημένα εκεί. Τα ποσά των τεχνικών δελτίων ίσως υπερβαίνουν το 1,5 εκ. ευρώ», ανέφερε ο κ. Σιμσερίδης.
Παρών στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου ήταν ο Καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής & Εφαρμοσμένης Γεωλογίας στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Ευθύμιος Λέκκας, ο οποίος εξέφρασε την επιθυμία του να συμβάλει, μαζί με την επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην ενημέρωση των τοπικών φορέων και της κοινωνίας του νομού για το έργο του αγωγού.
«Το έργο του αγωγού όχι μόνο τοπικής σημασίας αλλά και εθνικής κι έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί. Στα πλαίσια αυτό θα ήθελα να συμβάλω με το επιστημονικό τημ του πανεπιστημίου να συμβάλουμε στην επίλυση των όποιων προβλημάτων. Διακρίνεται σε δύο φάσεις, την κατασκευή και τη λειτουργία. Είναι φάσεις που μπορεί να παράγουν προβλήματα και να έχουν επιπτώσεις στο έδαφος, το υπέδαφος, θάλασσα, τον αέρα».
Εκείνο που χαρακτήρισε ως κυρίαρχο είναι η ανάγκη δημιουργίας ενός χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και να χαραχθεί η ανάπτυξη του νομού για την επόμενη περίοδο
«Θα πρέπει να σχεδιάσουμε τον Έβρο της επόμενης 50ετίας, ίσως και 100ετίας», ανέφερε ο κ. Λέκκας, ενώ κληθείς να εκτιμήσει την στάση που θα πρέπει να τηρήσουν οι κάτοικοι του νομού, ανέφερε: «Όπως κάθε μεγάλο έργο έχει κι επιπτώσεις, όμως η επιστήμη είναι δυνατόν να αντιμετωπίσει αυτές τις επιπτώσεις αρκεί από την αρχή να υπάρχει ένας σωστός σχεδιασμός. Στα πλαίσια αυτά νομίζω ότι δεν θα υπάρχουν επιπτώσεις για τους κατοίκους, για την περιοχή του Έβρου».

Προβληματισμός και αποφασιστικότητα
Με ενότητα, σοβαρότητα, υπευθυνότητα και ωριμότητα καλούνται οι τοπικοί φορείς του νομού να διαχειριστούν τα πολλά και σημαντικά ζητήματα που θα προκύψουν από εδώ και πέρα. Για τον σκοπό αυτό, το Νομαρχιακό Συμβούλιο, για το ζήτημα του πετρελαιαγωγού θα λειτουργεί από εδώ και στο εξής με μία διευρυμένη μορφή και τη συμμετοχή εκπροσώπων από όλους τους Δήμους του Έβρου, από τα οικονομικά, εμπορικά, βιομηχανικά, τεχνικά επιμελητήρια, από το Εργατικό Κέντρο, τους Αγροτικούς Συλλόγους και φυσικά τις οικολογικές οργανώσεις. Η πρώτη διευρυμένη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 28 Μαρτίου.
Πιστός στο μότο «όλοι μαζί μπορούμε περισσότερα», ο πρόεδρος της διευρυμένης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ροδόπης – Έβρου Γιώργος Μηνόπουλος, υπενθύμισε, κατά την έναρξη της συνεδρίασης, τους παλαιότερους αγώνες των φορέων και της τοπικής κοινωνίας για την εγκατάσταση και λειτουργία της Ιατρικής Σχολής στην Αλεξανδρούπολη. Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα και σε ένα ακόμη μείζον ζήτημα: την στελέχωση των υπηρεσιών της Νομαρχίας Έβρου με εξειδικευμένο προσωπικό, αλλά και την προμήθεια σύγχρονων μέσων και εξοπλισμού, προκειμένου να γίνει μία ουσιαστική δουλειά.
Αυτό που τονίστηκε απ’ όλες τις πλευρές, ήταν ότι θα πρέπει να υπάρξει μία αναθεώρηση της αναπτυξιακής κατεύθυνσης που θα πρέπει να έχει από εδώ και πέρα η περιοχή του Έβρου, σε συνδυασμό με την ανάγκη χωροταξικού σχεδιασμού του νομού.
«Πρέπει να υπάρξει ένας νέος στρατηγικός σχεδιασμός για τον Έβρο. Πρέπει να αποφασίσουμε τι χωριά θέλουμε, τι Ορεστιάδα, τι Διδυμότειχο, τι Σουφλί, τι Αλεξανδρούπολη, τι Σαμοθράκη κτλ. Από άκρο εις άκρο του νομού πρέπει να υπάρχει σχέδιο και χωροταξικός σχεδιασμός. Τώρα είναι η μεγάλη ευκαιρία για να σχεδιάσουμε το μέλλον. Να δούμε τις προοπτικές για τη διεκδίκηση νέων πανεπιστημιακών σχολών και τμημάτων ΤΕΙ, σε αντικείμενα σχετικά με τον αγωγό. Να δούμε πώς θα εξυπηρετήσουμε τον τουρισμό, πώς θα εξυπηρετήσουμε μία πόλη των 200 χιλιάδων κατοίκων. Όλα πρέπει να τα προβλέψουμε. Πρέπει μέσα από αυτό τον σχεδιασμό, και μέσα από τη σοβαρή άποψη που θα έχουμε, να αναγκάσουμε όλους, και την κυβέρνηση και τις εταιρείες που συμμετέχουν στον αγωγό, να σεβαστούν αυτό τον τόπο και τους ανθρώπους που κατοικούν εδώ, το περιβάλλον την ανάπτυξη, γενικότερα την κοινωνία», ανέφερε ο κ. Ζαμπουνίδης.
Στο κλίμα συναίνεσης και ομοφωνίας που επικράτησε κατά τη διάρκεια της πρώτης αυτής συνεδρίασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου, μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό, αναφέρθηκε ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Σταύρος Κελέτσης, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος.
«Θέσαμε το πρώτο γενικό πλαίσιο της συνεργασίας και της ανταλλαγής απόψεων και διαλόγου, σε σχέση με τον τρόπο που θα εξελιχθεί στο μέλλον για τον κοινωνικό έλεγχο, σε σχέση με την περιβαλλοντική προστασία, κατά τη διάρκεια και της κατασκευής, αλλά και της λειτουργίας του έργου του αγωγού. Για μας, το περιβάλλον είναι έννοια αδιαπραγμάτευτη, την ανάπτυξη και τον αγωγό που θα φέρει ανάπτυξη τον θέλουμε, αλλά το περιβάλλον δεν το διαπραγματευόμαστε. Υπήρξε μία συμφωνία, με το Ν.Σ. και μία ομοφωνία, σε σχέση με το πώς θα πρέπει να κινηθούμε από εδώ και μπρος, σχετικά με τη διεκδίκηση του πλαισίου για την κατασκευή του αγωγού».
Ένα ακόμη θέμα που απασχόλησε το Νομαρχιακό Συμβούλιο ήταν τα λεγόμενα αντισταθμιστικά οφέλη, για τα οποία, αν και ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας έχει ξεκαθαρίσει ότι θα διατίθενται για την ανάπτυξη του Έβρου, υπάρχουν πολλοί επίδοξοι «διεκδικητές».
«Ήδη ακούω σε κανάλια και ραδιόφωνα διάφορους να διεκδικούν μερίδιο από τα αντισταθμιστικά οφέλη», σημείωσε ο Νομάρχης Έβρου και συμπλήρωσε: «Ο υπουργός Ανάπτυξης ξεκαθάρισε ότι αυτά τα χρήματα έρχονται για τον Έβρο. Θέλει πολλή προσοχή, πρέπει να αποδείξουμε ότι είμαστε σοβαροί, δεν πρόκειται να υπάρξει μία διαδικασία που θα μοιράζουν χρήματα και θα τρέχουμε ποιος θα πάρει. Τα λεφτά δεν είναι πολλά κι έχει ενδιαφέρον να έρθουν στο νομό. Νομίζω ότι είμαστε υπεύθυνοι. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι π.χ. το 30% των χρημάτων θα διατεθεί για έργα περιβάλλοντος, το 20% για την παιδεία, το 10% για την κοινωνία, το 10% για την ανάπτυξη κτλ».
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, τοποθετήθηκαν σχεδόν όλοι οι Νομαρχιακοί Σύμβουλοι και των δύο παρατάξεων, οι οποίοι τόνισαν ιδιαίτερα το θέμα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, του τρόπου με τον οποίο μπορούν οι τοπικοί φορείς να ενεργήσουν από εδώ και στο εξής και να επηρεάσουν στο μέτρο του δυνατού τις εξελίξεις, δηλώνοντας την αποφασιστικότητά τους να συμβάλουν με τον πλέον αποφασιστικό τρόπο στην ανάδειξη και επίλυση των ζητημάτων που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος, τη νέα αναπτυξιακή προοπτική του νομού, τα αντισταθμιστικά οφέλη και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας.

Tι κάνει ο Δήμος Aλεξανδρούπολης;
Έναντι αυτών των πρωτοβουλιών της Νομαρχίας ο κ. Δήμαρχος αναγγέλλει επιστημονικές ημερίδες για τον ερχόμενο... Σεπτέμβριο.
Με δήλωσή του στην εφημερίδα μας ο επικεφαλής της «Πορείας στο Μέλλον» Γιάννης Λασκαράκης επισήμανε την αβελτηρία της δημοτικής αρχής της Αλεξανδρούπολης, η οποία απεμπολεί το δικαίωμά της, βάση της αρχής της επικουρικότητας, να αναλάβει πρωτοβουλίες για το μέγα αυτό ζήτημα, αφήνοντας τη Νομαρχία να το κάνει. Άφησε μάλιστα να εννοηθεί ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να τεθεί το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις και να αναλάβει ο κ. Δήμαρχος τις ευθύνες του απέναντι στο μέλλον της Αλεξανδρούπολης που κινδυνεύει να σχεδιασθεί χωρίς τους Αλεξανδρουπολίτες.

Συντάκτης: Kική Hπειρώτου

Link: http://gnomi-evros.gr/show.cfm?id=15231&obcatid=9

Δεν υπάρχουν σχόλια: