26 Μαρτίου 2007

Περιβαλλοντικό σοκ, με οικονομικές προεκτάσεις

Ένα ακόμη άρθρο της Ελευθεροτυπίας που θέτει σοβαρούς προβληματισμούς σχετικά με την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.


Ο ΑΓΩΓΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΙΘΑΝΩΣ ΝΑ ΚΟΣΤΙΣΟΥΝ ΑΚΡΙΒΑ ΣΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Του Γ. ΑΓΓΕΛΗ

Η άφιξη του «μαύρου χρυσού» σε ελληνικό έδαφος το 2011 με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα βάλει την Ελλάδα στον διεθνή ενεργειακό χάρτη αλλά ταυτόχρονα αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να... κοστίσει αρκετά ακριβά σε δύο μέτωπα: στο περιβάλλον και στον τουρισμό, που αποτελεί την ισχυρότερη εγχώρια «βιομηχανία».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών παραγόντων, το κόστος των υποδομών προστασίας του περιβάλλοντος «πιθανώς να αναδειχθεί στο ακριβότερο κομμάτι του έργου». Γι' αυτό και αναζητείται τρόπος να εξασφαλιστεί κοινοτική χρηματοδότηση στα περιβαλλοντικά έργα, παρ' ότι ο αγωγός δεν είναι ενταγμένος στα ευρωπαϊκά δίκτυα ώστε να χρήζει χρηματοδότησης.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν συγκεκριμένες εκτιμήσεις για το πόσα χρήματα χρειάζονται αλλά κάποιοι μιλούν για συνολικό «περιβαλλοντικό» κόστος της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις απαιτούνται:

- Χερσαίες υποδομές για την υποδοχή και επεξεργασία των λυμάτων που θα προέρχονται από τις εγκαταστάσεις του αγωγού και τα πλοία που θα το μεταφέρουν το πετρέλαιο. Το κόστος αυτό θα βαρύνει την εταιρεία διαχείρισης του αγωγού.

- Υποδομές για την προστασία του Δέλτα του Εβρου και της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής (θα βαρύνει την εταιρεία του αγωγού και το ελληνικό Δημόσιο)

- Θα απαιτηθεί σύσταση νέων υπηρεσιών του Δημοσίου για τον έλεγχο, παρακολούθηση και παρέμβαση για την αντιμετώπιση ρύπων τόσο στη διαδρομή του αγωγού όσο και στη διαδρομή των τάνκερ προς και από την Αλεξανδρούπολη σ' ολόκληρο δηλαδή τον άξονα του Αιγαίου. Το κόστος θα βαρύνει το δημόσιο.

Ο προβληματισμός στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, για το κατά πόσο η λειτουργία του αγωγού αυτού θα μπορέσει να ενσωματωθεί με πολλαπλασιαστικά αναπτυξιακά αποτελέσματα, χωρίς ζημιές στον ιστό της οικονομίας, δεν έχει ακόμα έτοιμες απαντήσεις.

Καμία συνεννόηση

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες της «Οικονομίας» από αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, «δεν έχουν μέχρι σήμερα υπάρξει οι απαραίτητες συνεργασίες μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων (Ανάπτυξης, Οικονομίας, Ναυτιλίας, Τουρισμού και ΥΠΕΧΩΔΕ) για τον σχεδιασμό ευρύτερης πολιτικής που να αφορά το πώς θα ενταχθεί το συγκεκριμένο έργο στην οικονομία».

Στοιχεία της έρευνας που διεξάγει για το έργο αυτό η WWF, όμως, αναδεικνύουν την άλλη όψη του έργου.

* Η επίπτωση στην τοπική οικονομία της Θράκης, θα είναι ο αναπροσανατολισμός της παραγωγικής δραστηριότητας από τη γεωργία, την αλιεία και τον τουρισμό σε περιοχή μεγάλων λιμενικών εγκαταστάσεων, ναυτιλιακών υπηρεσιών, επεξεργασίας καυσίμων και παραγώγων τους, ανάπτυξη βοηθητικών βιομηχανιών.

* Στο Αιγαίο πλάι στα τάνκερ μεταφοράς αργού από τον Βόσπορο θα προστεθούν πολλαπλάσια σε αριθμό πλοία και μάλιστα διπλάσιας μεταφορικής ικανότητας (που δεν «κυκλοφορούσαν» μέχρι τώρα στο Αιγαίο) αυξάνοντας κατακόρυφα τους ρύπους και τον κίνδυνο μόλυνσης.

Ως προς το θέμα, πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αποτελεί εγγύηση για την υλοποίηση των έργων με τους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ε.Ε.


ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 18/03/2007

Δεν υπάρχουν σχόλια: