28 Μαρτίου 2007

«Ο αγωγός θα συμβάλει στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης του Β. Αιγαίου»

Ορίστε και ένα άρθρο που είναι υπέρ της κατασκευής του αγωγού από την εφημερίδα "ΓΝΩΜΗ"


Η κατασκευή και η μετέπειτα λειτουργία του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς –Αλεξανδρούπολη μετά την υπογραφή της πολιτικής συμφωνίας μεταξύ των τριών εμπλεκομένων χωρών, Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρωσίας άρχισε σιγά σιγά να δρομολογείται, αλλά ταυτόχρονα αύξησε και τις φωνές εκείνες που τάσσονται υπέρ ή κατά της κατασκευής του. Πολλοί είναι αυτοί που τονίζουν τις ενδεχόμενες καταστροφικές συνέπειες που θα έχει στο θαλάσσιο πλούτο της περιοχής, στο φυσικό περιβάλλον καθώς και στην πλούσια αλιευτική πανίδα της περιοχής, μιας και ο υδροβιότοπος του Δέλτα του Έβρου αποτελεί ένα φυσικό καταφύγιο αναπαραγωγής και ανάπτυξης πολλών ειδών ψαριών που ζούνε σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.
Από την άλλη μεριά υπάρχουν και οι φωνές που δηλώνουν ότι η κατασκευή του αγωγού θα συμβάλει στη μείωση της πιθανότητας ατυχήματος καθώς θα ελαττωθεί η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση που παρατηρείται σήμερα στα Στενά των Δαρδανελίων.
Μία τέτοια φωνή είναι και αυτή του καθηγητή στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής της Ξάνθης του ΔΠΘ κ. Νίκου Κωτσοβίνου που θεωρεί, βάσει μελέτης δικής του και των συνεργατών του, ότι από τη στιγμή που θα αρχίσει να λειτουργεί ο αγωγός θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση της θαλάσσιας μόλυνσης του Αιγαίου που παρατηρείται αυτή τη στιγμή λόγω της συμφόρησης στα Στενά των Δαρδανελίων και των ατυχημάτων που έχουν συμβεί

Κύριε Κωτσοβίνε βάσει της μελέτης που έχετε κάνει πιστεύεται ότι θα μειωθεί η ρύπανση που αυτή τη στιγμή υπάρχει στο Βόρειο Αιγαίο.
Ο αγωγός αυτός εντάσσεται σε μια ευρύτερη περιοχή και όχι μόνο γύρω από τον κόλπο της Αλεξανδρούπολης. Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με την εκτίμηση κινδύνου: Τι είναι πιο επικίνδυνο; Ένας αγωγός στην Αλεξανδρούπολη ή 7000 πλοία που διασχίζουν το Βόσπορο γεμάτα πετρέλαιο και λόγω της στενότητας, που είναι δύσκολη η ναυσιπλοΐα, υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος όπως συχνά συμβαίνουν στον Βόσπορο;

Έχουμε συχνά ατυχήματα στα στενά του Βοσπόρου;
Έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα στο Βόσπορο. Το 1997 είχαμε ένα ατύχημα όπου 7 εκατ βαρέλια είχαν χυθεί στη θάλασσα. Το 1994 άλλο ένα με 1 εκατ βαρέλια και πιο πρόσφατα, όπου εκατομμύρια πετρελαιοειδών χύνονται στο Βόσπορο και στη συνέχεια βγαίνει το πετρέλαιο από την εκροή των Δαρδανελίων.
Η εκροή αυτή είναι ένα τεράστιο επιφανειακό ρεύμα, το οποίο λόγω της περιστροφής της γης εκτρέπει τα νερά και τα πετρέλαια που χύνονται πάνω σε αυτά, προς τις θρακικές ακτές. Ο κίνδυνος λοιπόν από ένα ατύχημα στο Βόσπορο λόγω της πυκνής ναυσιπλοΐας είναι πολύ μεγαλύτερος από τη μεταφορά πετρελαίου με ένα αγωγό. Επομένως είναι θέμα εκτίμησης κινδύνου.

Ποιες ήταν οι επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης από τα ατυχήματα που αναφέρατε;
Δεν είχα τη δυνατότητα να κάνω επιτόπου μετρήσεις, αλλά είναι προφανές αφού αυτό το πετρέλαιο ήρθε στο Θρακικό Πέλαγος υπήρξαν επιπτώσεις. Η εκροή από τα Δαρδανέλια είναι επιφανειακό ρεύμα. Πρόκειται για νερό γλυκό ανακατεμένο με θαλασσινό που προέρχεται από τα μεγάλα ποτάμια της Μαύρης Θάλασσας, όπως είναι ο Δούναβης κ.λ.π. Το νερό των Δαρδανελίων είναι έξι κιλά ελαφρύτερο από το νερό της θάλασσας. Συνεπώς επιπλέει. Είναι τεραστία η ποσότητά του. Μιλάμε για 40.000 κ.μ. το δευτερόλεπτο, δηλαδή 500 φορές περισσότερο από όλα τα ποτάμια που πέφτουν στο Βόρειο Αιγαίο. Πρόκειται για μια τεράστια παροχή νερού που έρχεται από τη Μαύρη θάλασσα και επειδή όπως ανέφερα είναι ελαφρύτερο κατά 6 κιλά ανά κυβικό επιπλέει, εκτρέπεται προς τα δυτικά και φτάνει στο Θρακικό Πέλαγος.

Έχετε κάνει κάποιες μετρήσεις για τις επιπτώσεις στο Θρακικό Πέλαγος από τα ατυχήματα που έχουν συμβεί στο Βόσπορο;
Για να γίνουν μετρήσεις απαιτούνται έξοδα και ειδικά πλοία. Αν όμως μας αναθέσουν ευχαρίστως θα το κάνουμε.

Σε περίπτωση ατυχήματος κατά τη λειτουργία του αγωγού στην εξέδρα φόρτωσης υπάρχουν επιστημονικοί τρόποι περιορισμού της ρύπανσης;
Σήμερα έχει αναπτυχθεί πολύ η αντιρρυπαντική τεχνολογία και πιστεύω ότι στα πλαίσια ενός τέτοιου μεγάλου έργου θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την περιβαλλοντική προστασία της περιοχής, όπως π.χ. ο καθαρισμός του έρματος, καθώς και μέτρα προστασίας της θαλάσσιας περιοχής. Υποθέτω ότι μέσα στην τεχνική μελέτη του έργου έχουν ενταχθεί και έργα αντιρρυπαντικά. Είμαι πεπεισμένος ότι ένα τέτοιο έργο που υποστηρίζεται από τρεις χώρες θα τα περιλαμβάνει.

Σε περίπτωση που συμβεί ένας ισχυρός σεισμός στην περιοχή ο αγωγός κινδυνεύει;
Αν και η σεισμικότητα δεν είναι ειδικότητά μου θεωρώ ότι ο αγωγός δεν είναι ουρανοξύστης για να έχει ιδιαίτερα προβλήματα. Οι εξέδρες είναι συνήθως μεταλλικές με αντοχή στους σεισμούς. Δεν νομίζω ότι αποτελεί η σεισμικότητα πρόβλημα στην σημερινή εποχή και κανονικά ένα τέτοιο μέτρο πρέπει να το περιλαμβάνει και αυτό στη μελέτη, αν και το Βόρειο Αιγαίο δεν είναι Ιαπωνία ούτε Καλιφόρνια, αλλά μπορεί πολύ εύκολα να κατασκευαστεί μια εξέδρα που θα δίνει 100% ασφάλεια σε περίπτωση σεισμού.

Είστε δηλαδή πεπεισμένος ότι με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού θα μειωθεί η θαλάσσια ρύπανση στην περιοχή του Βορείου Αιγαίου;
Είμαι πεπεισμένος ότι θα έχουμε λιγότερη μόλυνση στο Αιγαίο όταν θα γίνει ο αγωγός και λιγότερος φόβος για περαιτέρω μόλυνση. Περισσότερο θα ανησυχούσα από τα ανεξέλεγκτα μικρά πλοία, από τα εκατοντάδες μικρά σκάφη που έχουν κατακλύσει το Θρακικό Πέλαγος και δεν ξέρουμε πως καθαρίζουν τις μηχανές τους κι αν υπάρχουν εγκαταστάσεις καθαρισμού, και όχι για τα μεγάλα πλοία που θα έρθουν να φορτώσουν πετρέλαιο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Συντάκτης: Χαριτίνη Λέτσα

Σχόλια:
Anonymous said...
θαυμαστε επιστημονικα επιχειρηματα..ΠΙΣΤΕΥΩ ότι στα πλαίσια ενός τέτοιου μεγάλου έργου ΘΑ ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την περιβαλλοντική...ΥΠΟΘΕΤΩ ότι μέσα στην τεχνική μελέτη του έργου έχουν ενταχθεί και έργα αντιρρυπαντικά.ΕΙΜΑΙ ΠΕΠΕΙΣΜΕΝΟΣ ότι ένα τέτοιο έργο που υποστηρίζεται από τρεις χώρες ΘΑ τα περιλαμβάνει ...ΚΑΙ ΤΟ ΨΗΤΟ¨Έχετε κάνει κάποιες μετρήσεις για τις επιπτώσεις στο Θρακικό Πέλαγος από τα ατυχήματα που έχουν συμβεί στο Βόσπορο;
Για να γίνουν μετρήσεις απαιτούνται έξοδα και ειδικά πλοία. Αν όμως μας αναθέσουν ευχαρίστως θα το κάνουμε.ΕΝΝΟΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΑΣΑΜΕ ΤΟ ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΟ...

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

θαυμαστε επιστημονικα επιχειρηματα..ΠΙΣΤΕΥΩ ότι στα πλαίσια ενός τέτοιου μεγάλου έργου ΘΑ ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την περιβαλλοντική...ΥΠΟΘΕΤΩ ότι μέσα στην τεχνική μελέτη του έργου έχουν ενταχθεί και έργα αντιρρυπαντικά.ΕΙΜΑΙ ΠΕΠΕΙΣΜΕΝΟΣ ότι ένα τέτοιο έργο που υποστηρίζεται από τρεις χώρες ΘΑ τα περιλαμβάνει ...ΚΑΙ ΤΟ ΨΗΤΟ¨Έχετε κάνει κάποιες μετρήσεις για τις επιπτώσεις στο Θρακικό Πέλαγος από τα ατυχήματα που έχουν συμβεί στο Βόσπορο;
Για να γίνουν μετρήσεις απαιτούνται έξοδα και ειδικά πλοία. Αν όμως μας αναθέσουν ευχαρίστως θα το κάνουμε.ΕΝΟΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΑΣΑΜΕ ΤΟ ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΟ...